در گزارش حسابرسی شده از اطلاعات مالی شرکت در سال 95، پخش با تحقق سود خالص 17 و نیم میلیارد تومانی، موفق به پوشش 103 درصدی آن شد. این مهم در حالی رویت میشود که درآمدهای عملیاتی شرکت با قرارگیری در محدوده 1346 میلیارد تومان، افت 14 میلیارد تومانی را در مقایسه با پیشبینی بیان میدارد؛ اما کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته فاصله نزدیک به 22 میلیارد تومانی در مقایسه با آخرین پیشبینی نهایتا رشد سود ناخالص پخش البرز را رقم زد. به اینترتیب با افزایش 9 میلیارد تومانی سود ناخالص، پوشش 106 درصدی آن را رویت میکنیم.
همچنین افزایش 10 میلیارد تومانی هزینههای فروش، اداری و عمومی در مقایسه این دو گزارش، قلم دیگری از موارد با اهمیت در توضیح فعالیتهای شرکت در سال 95 به حساب میآید. بررسی فروش شرکت به وزن 78 درصدی محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی در حصول درآمدهای شرکت اشاره دارد. با وجود رشد درآمدهای شرکت در نیمه دوم سال که افزایش 21 درصدی در مقایسه با نیمه اول سال را نشان میدهد، فروش شرکت به پوشش کامل آخرین پیشبینی نرسید. بررسی فروش شرکت نشان میدهد که رشد فروش شرکت در سال گذشته در بازه سه ماهه پایانی با قرار گیری در محدوده 400 میلیارد تومانی، به اوج خود رسید در روند افزایشی که در بازههای سه ماهه قابل رویت است . بهای تمام شده این شرکت نیز در حالی که در بازههای سه ماهه اول تا چهارم روند افزایشی دارد، اما نرخ رشد پایینتر در مقایسه با افزایش فروش، به رشد سود ناخالص منجر شده تا به رغم کاهش فروش در مقایسه با پیشبینی، رشد سود ناخالص را در سال 95 در این مقایسه مشاهده کنیم به عنوان نمونه در سه ماهه چهارم در مقایسه با سه ماهه سوم حصول درآمدهای شرکت با نرخ رشد 19 درصدی و بهای تمام شده با نرخ 15 درصدی افزایش یافت . همچنین در مقایسه این اطلاعات با سال مالی گذشته، رشد 15 درصدی مبالغ فروش، نهایتا افزایش 24 درصدی سود خالص شرکت را رقم زد. در سال 94 سود خالص محقق شده در مرز 14 میلیارد تومانی رویت میشود. این در حالیست که در این مقایسه افزایش 31 درصدی سود ناخالص، به واسطه افزایش هزینههای شرکت، با تاثیر کمتری در سود ناخالص رویت میشود به خصوص هزینه های مالی که رشد 60 درصدی را در سال 95 تجربه کرده و به سطح بالاتر از 52 میلیارد تومانی رسید . در نهایت میتوان برآورد پیشبینیهای شرکت را در این سال منطقی ارزیابی کرد.
این خبر از وب سایت دنیای بورس برداشت شده است